Sunday, December 16, 2012

Cara Kupas Kulit Telur


Asslamulaikum dan salam sejahtera ...




Dulu Khusainikusi pernah tunjukkan kepada anda cara mengupas kentang dengan cara yang mudah sekarang ini dengan bantuan pak cik You Tube . Khusainikusi nak tunjuk cara macam mana nak kupas telur dengan cara yang mudah. Ia sesuai dipratikkan di rumah sahaja, sebab apa nanti orang tengok cam tak senonoh pulak. Bagi peniaga nasi lemak dan peniaga yang kebanyakkan makanan yang dijual banyak mengunakan telur rebus dalam masakan mereka amatlah tidak digalakkan mengunakan teknik ini dikhalayak ramai terutamanya costumer2 yang selalu berkunjung ke gerai anda. Ini untuk mengelakkan sebilangan mereka mengalami muntah hijau di hadapan gerai mereka...hahahaha




klik sini



Khusainikusi:Kalau berani buat ...tak berani tak payah buat...

Sunday, December 9, 2012

Cara Pantas Kupas Kentang

Assalamualaikum dan salam sejahtera




cara mudah nak kupas kentang dengan cepat. Kaedah nie senang sambil makan kuaci aje untuk sesape yang nk rush masak...boleh lah syorkan pada Mak-Mak yang kat umah tue...

P/S : selamat mencuba

Hobi curi pokok bunga

Assalamulaikum dan salam sejahtera


Ini bukan pasu tersebut..:)



SEGAMAT: Seorang lelaki berusia 29 tahun yang juga penganggur mempunyai hobi pelik iaitu mencuri pokok bunga kerana selain terlalu meminati bidang penanaman tanaman berkenaan, ia dijual untuk menyara hidupnya.

Bagaimanapun, kegiatan lelaki itu yang mempunyai seorang anak berakhir selepas ditahan di rumah ibu bapanya di Jalan Buloh Kasap, di sini, ketika menyiram pokok bunga pada jam 4 petang, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Segamat, Superintendan Hanafi Daud berkata, suspek tinggal di sekitar Jalan Lebuh Raya Segamat-Kuantan dan menjadikan rumah orang tuanya sebagai pusat operasi menyimpan serta menjual bunga curi.

“Suspek memang minat menjaga serta menjual pelbagai pokok bunga serta tanaman hiasan. Dia menjualnya kepada suri rumah, rakan dan jiran pada harga antara RM10 sehingga RM15 bagi setiap pokok.

“Pada masa sama, orang tuanya berusia 50-an juga tidak tahu pokok bunga serta tanaman hiasan dipamerkan di halaman rumah mereka adalah hasil curi,” katanya.

Menurut Hanafi, pihaknya menahan suspek selepas menerima beberapa laporan dibuat peniaga tanaman hiasan serta bunga di sekitar bandar berkenaan yang kehilangan bunga ros, keladi, jenjarum juga kemboja, baru-baru ini.

P/s: entah apa lagi pencuri ni nak curi...

Sumber: myMetro

Thursday, December 6, 2012

Munajat Palestin

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera








KUALA LUMPUR - Syarikat pengeluar produk terapi, Anugerah International Sdn. Bhd. (Anugerah) dengan kerjasama Kosmo! akan menganjurkan program Munajat Palestin Bersama Imam Muda dan Ustazah Pilihan di Masjid Wilayah Persekutuan di sini pada Sabtu ini.

Prihatin dengan konflik kemanusiaan dan pencabulan hak asasi masyarakat di Palestin, program tersebut akan menghimpunkan seluruh umat Islam di sekitar Lembah Klang atas semangat persaudaraan dan bermunajat memohon pertolongan Allah.

Jurucakap Anugerah, Muhammad Khairul Azhar Ghazali berkata, Munajat Palestin tersebut akan menjelaskan situasi semasa yang berlaku di Palestin kepada yang hadir di samping menzahirkan sokongan moral kepada saudara sesama Islam di Palestin.

"Sudah jelas apa yang berlaku di Gaza, Palestin merupakan kekejaman ke atas manusia tidak berdosa dan diharapkan rakyat negara ini peka terhadap apa yang terjadi di sana.
"Melalui program ini, sokongan moral dan bantuan kewangan diharap sedikit sebanyak dapat meringankan penderitaan yang ditanggung mereka," katanya ketika dihubungi di sini semalam.

Sumber : Kosmo Online

P/S: Perjuangan masih diteruskan walaupun berada jauh dari Gaza..jadikan perjuangan ini berterusan dan bukannya bermusim.Apa lagi jom kita pergi....: )

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Menang hadiah dengan KLIK MELANCONG dan  SENYUMAN DARLIE ...Hadiah menarik menanti anda...rugi tak join...:):)

Sunday, December 2, 2012

Sesedap mulut

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Persoalan? kenapa nak bincang pasal ini...adakah khusainikusi bengang dengan seseorang...yup memang kebengangan dan kekesalan  ini disalurkan kepada bentuk penulisan....kesal dengan  sifat manusia yang suka memandang rendah dan remeh akan keupayaan orang lain hnya dengan pandangan mata kasar sahaja...begitu mudah kan...??? tersangat lah salah pandangan tersebut....walaupun seseorang itu kurang bercakap dan kelihatan biasa-biasa sahaja pada pandangan mata TETAPI kita sebenarnya tak tahu bagaimana dengan tahap IQ dan pendidikannya...entah2 kita cakap dia bodoh lebih pandai dari yang kita sangkakan ...dah tak pasal2 dapat dosa kering free aje....

Kita tidak boleh menghukum orang hanya dengan melihat dia dari sudut luaran sahaja...dan melabelkan sesuatu itu dengan sifat yang tidak sewajarnya seperti contoh " alah dia tue masa dalam kelas nampak senyap je...nampak sangat tak pandaiyer tue" . Aha~~ ini adalah tanggapan yang sangat meleset. Ini kerana kepandaian dan kebijaksanaan itu bukanlah untuk ditunjukkan kepada orang ramai ...mungkin ada sebilangan orang kebijaksanaan itu nampak tetapi kena ingat ada juga kebijaksanaan seseorang itu tidak ditunjukkan...Apabila status kebijaksanaan itu tidak ditunjuk adakah perlu kita menilai bahawanya "mereka-mereka" itu kurang pandai???

sumbangan ikhlas Tan Seri google


sumbangan ikhlas Tan Seri google


Kalau mereka dengar apa penilaian kita terhadap mereka apa yang mereka rasa..?? Mungkin dari sudut negatifnya mereka mungkin akan marah dan tidak melampau untuk dikatakan mereka akan menaruh dendam terhadap kita...Aha~~ sapa tahu perasaan tak puas hati didalam hati tidak tertulis di dahi...tiada sapa yang tahu...betul tak...?? Tapi dari sudut positif dan penuh dengan sangka baik ini Khusainikusi rasa tidak kot..sebab mereka-mereka ini yang pandai ini tidak akan bertindak sedemikian sebab mereka pandai berfikir mana yang baiknya seseuatu keputusan....

Cuma orang yang mengelarkan mereka dari sudut luaran sahaja yang berfikiran itulah yang tak berapa nak pandai...tak fikir dulu sebelum mengelarkan mereka sedemikian...Oleh itu langkah untuk mengatasi perbuatan ini adalah bersangka baik dan buang dari diri sikap suka memandang rendah akan orang lain, walaupun kita ini pandai orangnya ada orang lebih pandai dari kita ....kalau mereka juga mengelarkan kita juga tak berapa nak pandai camne..?? Dalam hati pasti akan terasa juga kan...??

Akhir sekali jalanilah kehidupan dengan hati penuh dengan kegembiraan dan berbaiklah diantara satu sama lain....sebab bumi ini telah diciptakan oleh tuhan untuk bersatu diatara satu sama lain sesama manusia..disebalik penciptaan ada rahsia disebaliknya.

Khusainikusi: Diam2 ubi berisi...:) 
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Menang hadiah dengan KLIK MELANCONG dan  SENYUMAN DARLIE ...Hadiah menarik menanti anda...rugi tak join...:):)

Thursday, November 22, 2012

Maafmu ku Terima

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Sedang Khusainikusi melilau  mencari sesuatu bahan untuk kita sama-sama berkongsi tetiba mata ini terarah pada satu gambar yang menarik , comel dan terkandung didalamnya pesanan yang tersurat yang mana sangat berkaitan dengan kehidupan sebagai manusia yang sentiasa menjalani kehidupan bersilaturahim diantara satu sama lain seperti hubungan kita dengan sahabat kita, dengan adik beradik atau orang ramai yang berada disekeliling kita....

Nak tahu apa petikan ayat tersebut ??

kucing cute



Sering tak terjadi dalam kehidupan kita...?? Pada pandangan Khusainikusi semua orang pernah merasai keadaan sebegini meminta maaf walaupun kita tidak pernak melakukan kesalahan yang tidak menyakitkan hati demi menjaga hubungan diantar satu sama lain tapi dalam konteks untuk merapatkan silaturarrahim dengan ORANG ramai bukan dengan MAKWE/ PAKWE yang tersayang itu dah kes lain ...lain kali kita bincang tue.


Perkara ini terjadi sebab kita ingin menjaga perasaan dia. Sebab dia lah satu rakan, indivindu yang boleh dikatakan rapat dengan kita. Yang mana tiada mereka kita akan merasakan sunyi dan berpecah belah.
Keyword yang perlu dipegang sentiasa merendah diri.Jangan merasa diri kita sahaja yang betul dan selalu tetapi terkadang kita terpaksa mengalah. Kenapa pulak....??? kerana orang sentiasa rendah diri dan sentiasa mengalah dengan cara senantiasa memohon maaf ini diibaratkan lembah yang rendah takungi air. Ramailah yang yang tertumpu kepadanya .


Dengan perumpamaan itu  maka akan timbulah satu perasaan selesa bersama dengan mereka. AKAN tetapi janganlah kita mengambil kesempatan kerana menimbulkan satu perasaan yang anoyying atau menyampah sebaliknya terima sahaja dengan hati yang terbuka yang mana akan melahirkan insan yang mempunyai hati yang penuh sifat kesabaran yang tinggi. Kesannya tahap keserabutan itu dapat ditangkis dan menjadi tenang menganggap perkara itu sebagai yang biasa-biasa aja. Memang agak susah untuk mengamalkan dan tidak semua orang dapat melakukannya.

Realitinya sebahagianya apabila permasalahan yang datang kepada kita akan mula menyampah dan malas untuk melayannya. Dengan disebabkan itulah kita harus mengubahnya.


Tapi apa salahnya kita mencuba dengan mengunakan apa yang dinyatakan dalam petikan dalam gambar tersebut...Khusainikusi juga telah cuba untuk menjadi itu...moga setiap yang diusahakan akan terus istiqamah dan sebati dalam diri. Insya-Allah . Dengan pengkongsian yang sekelumit akan dapat dikongsi bersama.

Khusainikusi: Okey cuba untuk membuka hati menerima maaf dari orang lain... kalau keterlaluan sangat kena consider lah gak...:)






Tuesday, November 20, 2012

Doa + Gaza

Assalamulaikum dan salam sejahtera





Dinihari perkhabaran mengenai mangsa kekejaman Israel terhadap penduduk Palestine tidak penah putus. Setiap saat dikhabarkan mangsa yang meninggal dunia angkara peluru yang hanya menurut perintah penarik picu senjata yang tiada perasaan..Allahuakbar...Dimana sifat simpati mereka ..? Adaka hberselindung disebalik hati busuk mereka atau kering diterangi bahang kebencian  dihati mereka seperti mana yang telah termaktub di dalam Al-Quran.





Walaupun berada jauh dan tidak berada ditempat tersebut. Tetapi hati-hati ini merintih kesedihan melihat bangsa yang seagama diperlakukan sebegitu sedangkan ada sebilangan kita masih lagi leka.. Ataupun sedang bermonolog dengan diri dengan beribu pesanan yang mengajak bersama memerangi apa yang dilakukan oleh Irael laknatullah ini dengan menyatakan bahawa ia adalah merupakan perkara yang merimaskan..Ayuh bangkit lah kedudukan yang masih selesa ini...Walaupun kita kita tidak memapah senjata, tidak memandu kereta kebal, tidak melancararkan mortar serangan...TETAPI kita punyai rahsia hebat iaitu doa yang telah dijanji akan dikabuli oleh Allah jika penindasan terjadi kepadan umat Islam ini...Yakin dengan Allah bahawasanya kemenangan akan muncul nanti..Bersangka baik dengan Allah kerana terdapat hikmah disebalik persoalan kenapa dicipta kita (Manusia) supaya memohon pertolongan dengan-NYA.

 Marilah kita memohon kepada Allah semoga saudara kita dibantu penjuangannya...Semoga dengan doa Qunut Nazilah dapat meringankan beban mereka dalam menghadapi musuh Islam yang durjana...Tadahlah tanganmu ..pejamkanlah matamu...tunduk dan khusyuklah hatimu...tangisi setiap rangka doa yang dibaca dan bayangkan perjuangan mujahidin bertempur dengan semangatnya....





Jika rangka lagu yang menghiburkan hati itu boleh dihafal masakan doa yang ringkas ini dihafal..? jika dihafal ia merupakan satu hiburan bagi mereka yang berjuang menegakkan agama Allah disana kerana ini adalah jihad dari jauh disampaikan kepada Yang Maha Mendengar Allah S.W.T supaya dikabulkan bagi tiada lagi penindasan serta agama islam dimartabatkan. Insya-Allah...

Khusainikusi: Hancurx3 Israel Laknatullah...


Jangan Salahkan Orang lain Bila Gagal





SETIAP orang pasti mengalami pengalaman menghadapi kegagalan. Tidak kiralah gagal dalam peperiksaan, gagal dalam bercinta atau gagal dalam pertandingan. Selalunya apabila gagal, kita pasti akan mencari pelbagai alasan.

Jika gagal dalam peperiksaan, kita mungkin mengatakan guru tidak pandai mengajar, cikgu tidak mahir subjek berkenaan, sekolah tidak bagus, ayah ibu tidak ambil peduli, peralatan belajar kurang dan pelbagai alasan lagi. Jarang kita mengatakan pada diri, ‘memang aku malas belajar’, atau ‘memang aku tidak berusaha dari awal lagi’, atau ‘aku malas berusaha’. Memang sudah menjadi sifat semula jadi manusia, gemar mencari dan memberi alasan dalam setiap perkara. Kelemahan sendiri jarang pula dilihat, apatah lagi hendak mengakui punca kegagalan kerana kelemahan diri sendiri. Namun, mencari alasan tidak akan menyelesaikan masalah. Malah, memberi alasan bererti kita berusaha melindungi sebab sebenar sesuatu masalah itu. Kita lebih selamat dengan menyalahkan pihak lain tetapi sebenarnya itu tidak membantu untuk memperbaiki diri sendiri.




Jangan pula menjadi seperti bangau dalam lagu ‘Bangau Oh Bangau’, meletakkan kesalahan pada si ikan yang tidak timbul apabila dirinya kurus, begitu juga si ikan yang meletakkan kesalahan pada pihak lain pula dan begitulah seterusnya, seolah-olah masing-masing tidak pernah buat salah, yang tahu hanya menyalahkan orang lain. Jelas, apabila seseorang itu sedar dirinya bermasalah atau masalah itu berpunca daripada kelemahan dirinya sendiri, dia akan berusaha keras untuk memperbaiki kelemahannya. Jika dia masih berbangga dengan keupayaannya mencari alasan, masalah tidak akan selesai. Allah juga ada mengingatkan hambanya bahawa sesuatu perkara itu tidak akan berubah sekiranya manusia itu sendiri tidak mahu berusaha mengubah dirinya. (Maksud surah Ar-Ra’d ayat 11). Berusahalah mengatasi kelemahan diri dengan cara positif. Jangan salahkan orang lain sebelum mencari kelemahan sendiri.

Orang lain mungkin bersalah tapi itu bukan alasan untuk kita terus gagal. Jika kita terjatuh di jalanan kerana tersepak batu, wajarkah kita menyalahkan batu kerana ada di situ, cuba renungkan mengapa orang lain yang melalui jalan itu tidak jatuh? Mengapa hanya kita? Mungkin kerana kita kurang berhati-hati atau terlebih cuai. Jadi, sewajarnya kita tidak mencari alasan untuk gagal atau mencari alasan apabila sudah gagal kerana setiap usaha keras dan keyakinan yang mantap terhadap diri sendiri akan membuahkan hasil setimpal. Masih belum terlambat untuk kita bermuhasabah diri atas setiap masalah dihadapi, mencari kelemahan dan kekurangan kita, agar dapat mencari titik permulaan untuk mengorak langkah ke arah kehidupan positif dan cemerlang.

Dari Ustaz Zawawi Yusof

credit : suatuperjalananmaya.com


Khusainikusi: Segalanya bermula dari hari dan diri...:)

Monday, November 19, 2012

Hantar Video, Menang Hadiah

Assalamulaikum dan  Salam sejahtera

Alhamdulillah sejuk je hari ni sebab subuh tadi hujan turun rintik-rintik terasa nyaman apabila bangun dari tidur...Alhamdulillah Tuhan masih lagi memberi kesempatan untuk meneruskan hidup di bumi yang penuh bertuah ini. Hari ini Khusainikusi ingin membawa blogger berbicara mengenai sesuatu yang menarik yang ia haruslah dihargai. Ada tak sesuatu yang menarik kita tak hargai...mestilah ada walaupun sedikit.Terkadang sesuatu yang kecil pun kita hargai ini pulak yang besar nilainya kan..??

Sebenarnya Khusainikusi ingin membicarakan mengenai satu Peraduan nie dimana kita boleh buat satu video mengenai sesuatu yang menarik khususnya yang terdapat di Perak sama ada dari segi makanan tradisi negeri Perak, lokasi menarik, tokoh atau pahlawan dari negeri Perak, tempat bersejarah di Perak atau dialek yang terdapat di negeri tersebut.

Masa yang  dalam pembikinan video ini adalah ditetapkan selama 3 minit sahaja. Jadi, hantar lah video ini sekreatif yang mungkin jika nak menang hadiah. Oh ya..dah terlanjur cakap pasal hadiah nie...nak tahu lah juga apa hadiah yang ditawarkan untuk memenangi peraduan ni. Nak tahu tak...tak tahu rugi sesangat lah korang.Hadiah ialah wang tunai dan Ipad.

Akan tetapi hadiah tersebut akan dibahagikan kepada dua bahagian iaitu peringkat kebangsaan yang mana ia terbuka kepada semua orang. Manakala bahagian yang kedua pula terbuka kepada peringkat sekolah menengah Negeri Perak.Oleh kita boleh mana satu kita nak join tapi kategori yang kedua itu dikhususkan di dalam negeri Perak sahaja.Tapi kedua-duanya ohsem kalau dapat join....


Nak tahu macam mana nak join peraduan nie hanya klik KPERAK. Nanti korang akan dapat lihat page macam nie:



Bila dah keluar page home macam nie maka boleh klik Sertai Sekarang macam gambar dibawah ini :





Dah Klik Serta Sekarang maka isi lah segala apa yang diminta dalam borang tersebut. Senang aje ...kalau bertuah boleh menang hadiah...

So join sekarang masa masih banyak lagi...Nak tahu lebih lanjut boleh klik SINI untuk mengetahui terma dan syarat penyertaan.

Khusainikusi: Nanti kalau dah menang jangan lupe belanja Khusainikusi.....

Thursday, November 15, 2012

Cool Blog

Assalamualikum dan salam sejahtera


Sepertimana yang diketahui blog bukan setakat ditaip serta postkan entry itu saja tapi boleh juga diminum untuk menghilangkan dahaga. Alah ...sape kat sini pernah minum ice blanded camtu lah rupanya minuman tersebut cuma ia lebih dijanamakan dan kiosknya yang tersendiri. Minuman ini bukan hanya digemari oleh kanak-kanak sahaja abang budak, akak budak serta mak bapak juga amat mengemarinya juga.Khusainikusi yang berumur 23 ni juga tidak menafikan juga sejak diperkenalkan oleh member minum cool blog nie memang sedap rasa nak nampuluhnam kali aje minuman keramat nie...ketagih...hahahaha...





Mula dengar minuman cam tak caya juga...ada juga member blog yang jual minuman pada pandangan awal Khusainikusi...tapi Cehhhhh meleset sama sekali nama brand minuman nie rupanya..hahaha...cam kelakar je fikir awal...tapi kalau dipandang dari sudut yang lain ia juga boleh menaikan lagi institusi  blog yang sedang berkembang saban hari....* kalau x setuju x kisah pun.....

Perisa yang yang diperkenal oleh kiosk yang diusahakan semuanya selamat diminum dan korang mesti pernah rasa perasa tersebut. So tak payah lah risau sangat ia memang selamat untuk diminum...takkanlah nak jual minuman yang membunuh pulak kan... kan susah jadinyer....






Nak kenalpasti kiosk Cool Blog nie senang aje tak susah...colour nie memang kaum wanita atau gadis remaja amat mengemarinya budak kecik yang comel2 tue pon mesti suka...Apa lah kalau tak colour pink...mungkin ini adalah salah satu cara untuk menarik minat pelanggan datang kesitu dengan warna yang penuh ceria ini...


Harga yangditawarkan di Cool Blog nie berpatutan lah ...rasanya ia mampu dinikmati oleh semua orang...Perisa yang digunakan dilihat sesuai lah dengan harga yang ditawarkan ...So tak ragu2 lah kalau nak berbelanja beli minuman nie...Yang penting kalau ada sesuatu yang baik boleh dinikmati apa salahnya kalau kita nak mencuba sekali sekala....





Lagi berminat nak beli bila yang jadi model untuk minuman nie bekas pelajar AF Heliza yang comel dan bermta bulat tue cam muka budak tecik gitu...lagi lah budak2, mak budakn abang budak suka nank beli kan....hihihihi gurau...

Kalau berminat nak tahu lebih lanjut lagi mengenai pasal minuman boleh layari laman web  Cool Blog  ni sendiri....


Sebelum tue Khusainikusi nak  promote sikit bagi sesiapa yang ingin memenangi Ipad boleh lah join pertandingan nie iaitu K-PERAK dengan cara menghantar satu video pendek yang berkait dengan sesuatu yang menarik kat Negeri Perak...join yer..rugi tak join....

Khusainikusi: Lebih best kalau ada orang belanja Cool Blog bertambah sedap untuk dinikmati..hihihihi




Wednesday, November 14, 2012

Salam Awal Muharam

Assalamulaikum dan salam sejahtera











Lagi beberapa minit aje lagi tahun di dalam bulan islam akan bertukar ke tahun baharu...Alhamdulillah sesungguh Allah itu Maha Pencipta yang mengetahui rahsia disebaliknya...Segala perancangan yang diaturkan oleh Allah tiada siapa yang tahu....Errrmmm ....apabila bercakap mengenai tahun baharu nie mesti setiap orang pasti akan mempunyai hajat serta sesuatu perubahan ini dirancang supaya menjadi nilai yang lebih berguna pada masa akan datang...rakan blogger ada hajat camtu...Walaupun perubahan itu perlu dibuat pada setiap masa ..tetapi niat untuk melakukan sesuatu perkara itu adalah dinilai terlebih dahulu oleh Allah...

Selain daripada berhajat untuk melakukan sesuatu perubahan didalam diri ...Jangan lupa taw dibulan awal Muharam ini juga terdapat banyak fadilat-fadilat yang ...kalau kita tak lakukan semua, salah satu di antaranya pun jadilah daripada tak buat langsung. Terceloteh pulak Khusainikusi ...okey lah diantara salah satunya ialah:-


1-Puasa .Maksud hadis : Barangsiapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun. iaitu barang siapa yang berpuasa 3 hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.



2. Banyakkan melakukan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.


3. Berdoa dengan doa akhir tahun pada bulan Zulhijjah selepas Asar sebanyak 3 kali.

4.  Berdoa dengan doa awal tahun pada bulan Awal Muharam selepas Maghrib 3 kali.


Banyak amalan sunat yang boleh dilakukan pada bulan Awal Muharam ini sebenarnya..nanti Khusainikusi akan kongsikannya bersama. Biarlah yang sedikit ini diamalkan terlebih dahulu daripada tidak beramal langsung. Sikit2 asalkan dapat merasa....tak gitu...?? 


Okey lah nanti lepas solat asar nanti kita baca doa akhir tahunnyer...bersama lah kita mengimarahkan keberkatan bulan Islam yang telah diatur dengan penuh kebaikan yang tersirat seribu kebaikan di dalamnya.


KLIK SINI bantu Khusainikusi untuk sesape yang ingin menyertai pertandingan Filem Pendek yang berkaitan dengan negeri Perak


Khusainikusi: Jom kita nasyidkan bulan2 islam...  




Wednesday, November 7, 2012

Puisi Buat Wanita Yang Bercerai

Assalamualaikum dan salam sejahtera






Sering kali kita mendengar hanya pujian dan juga ucapan tahniah sahaja yang akan didengari apabila dua pasangan menjalani proses perkahwinan akan tetapi jarang sekali kita mendengar ucapan serta alunan pembimbing untuk salah satu pihak apabila telah menjalani proses perceraian. Kasihan pada mereka terutama kepada kaum wanita yang menjalani proses-proses perceraian. Ini kerana ia akan bertambah pahit dan perit apabila seorang wanita itu terpaksa menjalani dan menanggung perceraian itu seorang diri jika ia berpunca dari seroang lelaki yang bernama suami...kesian~~~Ini kerana sepanjang Khusainikusi membaca kes-kes yang ada difailkan Mahkamah ada juga sebahagiannya lelakinya begitu.Oleh bacalah serta hayatilah puisi ini :-


Wanitaku sayang,
Jangan sesekali berasa lemah,
Perceraianmu terkandung hikmah,
Ia bukan tanda kau bersalah,
Mehnah hidup, perlukan muhasabah.

Wanitaku sayang,
Perceraian bukan selamanya keburukan,
... Kadangkala ia jadi ubat menyembuhkan,
Allah adil memberikan penyelesaian,
Teguklah ubatmu dengan ketabahan.

Wanitaku sayang,
Kajilah kisah tokoh-tokoh wanita,
Menjadi inspirasi tika kau berduka,
Tiada hidup tanpa derita,
Semuanya akan berbuah bahagia.

Wanitaku sayang,
Si solehah Atikah pernah berpisah,
Dengan anak Abu Bakar bernama Abdullah,
Begitu juga puteri Umar, Hafsah,
Pernah diceraikan oleh Rasulullah.

Wanitaku sayang,
Meskipun mereka insan ternama,
namun perceraian tetap menerpa,
itu tanda engkau dan suamimu tidak hina,
masing-masing ada sebabnya.

Wanitaku sayang,
Sebelum menjadi kesayangan Nabi,
Khadijah pernah diceraikan suami,
Sebelum menjadi kesayangan Uthman,
Ruqayyah dan Ummu Kalthum pernah ditinggalkan.

Wanitaku sayang,
Tika suami melafaz cerai,
Dan air matamu jatuh berderai,
Allah menghitung dengan saksama,
Adakah dirimu insan dianiaya?

Wanitaku sayang,
Tika suami sudah tidak sudi,
Allah setia di pintu hati,
Keputusan suami perlu dihormati,
Kuasa talaqnya diberi Ilahi.

Wanitaku sayang,
Tika kau yang mulakan perceraian,
Ia rukhsah yang dimaafkan,
Selagi alasanmu bukan sebarangan,
Tegakkan hak Allah dalam ketaatan.

Wanitaku sayang,
Tika kau tekad inginkan perpisahan,
Kau berhak singkirkan kesengsaraan,
Berhikmahlah mengambil kelonggaran,
Menadah tangan, pohon keredhaan.

Wanitaku sayang,
Biarlah masyarakat memandang hina,
Asal Allah memandang mulia,
Asal dirimu pasrah menerima,
Semuanya akan baik-baik sahaja.
 
 
Khusaikusi: Terkadang kita kena pandang dari sudut yang lain...Tak gitu..???

Saturday, November 3, 2012

Pernikahan Farid dan Diana Daniel

Assalamulaikum dan salam sejahtera

Hanya Maniam mengenal Manikam...Bagai Pinang dibelah dua dan pelbagai lagi bidalan yang dikira bersesuai dengan pasangan yang secucuk digandingkan . Begitulah bidalan ini sesuai ditujukan kepada pasangan yang baru sahaja mengikat tali perkahwinan diatas dua jiwa yang telah bersatu iaitu kepada Farid Kamil dengan pasangannya iaitu Diana Danielle. Yang mana telah dilangsungkan secara sederhana Hotel Flamingo.


Ini lah gambar sepanjang majlis pekahwinan:







Nak lebih lanjut mengenai merpati dua sejoli ini boleh tonton di Astro pada jam 9 malam dalam liputan eksklusif Perjalanan Cinta Diana Danielle dengan Farid Kamil ....Tonton dan hayatilah perjalanan cinta mereka.

Sumber gambar :beautifulnara.com


Nervous Nak Praktikal...

Assalamulaikum dan salam sejahtera....

Perasaan nervous akan sesuatu bidang dan pekerjaan yang baru diceburi sudah semestinya boleh meningkatkan kadar adrenal dalam diri seseorang itu terutama kalau first time. Hal ini juga turut sama dirasai oleh Khusainikusi sebab hari isnin nie akan menjalani satu pengalaman dalam bidang pekerjaan..entah camne lah pandangan mereka-mereka terhadap Khusainikusi nie...Tpi berharap boleh jadi member2 nanti...





Jadi kalau nak nampak cam boleh masuk n boleh join sekali..Khusainikusi boleh lah kongsi sikit2 lifestyle diorang cmne menceburi bidang pekerjaan terutamanya dalam bidang yang melibatkan bidang perundangan nie...

Oppss...lupe plak nk bagitaw sebenarnya Khusainikusi akan bertugas di sebuah firma guaman yang terletak  Seksyen 19 di Bandar Baru Bangi yang mana dekat aje Kajang...nanti kalau free2 boleh lah datang kt sini boleh pi makan sate Kajang yang orang cakap best sangat tue...

Disepangjang Khusainikusi berpraktikal kat firma guaman ini ada 3 orang sahabat Khusainkusi yang turut menemani bersama..Tq to Wan Abdullah, Nur Islami, Muhamad Iezhar sbb invite as ur partner dalam praktikal nie. Selama 2 bulan nie kita akan bakal mengharungi pengalaman yang sangat berharga nie...nanti boleh share2 sikit apa ilmu yang ada dada tue yer....

Yang paling nanti kami telah dijanji oleh Tuan Punya firma untuk dibawa ke mahkamah bersama ..wah mesti seronok dapat masuk masuk...Sebenarnya dah lama dah berhajat nak masuk mahkmah...dari kecik lagi baru sekarang dapat masuk...mesti best..tengok Hakim duduk dengan megahnya duduk di kerusi beliau..para peguam yang bijaksana dengan segala statut dan bukti yang ada kat hadapan meja yang telah tersedia ada dihadapan mereka.Melihat OKT ( Orang Kena Tuduh), pihak bertikai dan respoden dengan muka yang ketakutan, keceriaan serta pengharapan * wah cam tahu2 jer...

Tapi yang paling penting ialah pengalaman yang berguna dan berharga yang patut dikutip di sepanjang menjalani praktikal...Doakan yang terbaik untuk Khusainikusi dan rakan2...


Khusainikusi: Nervous nie...Aduhai...




Thursday, October 25, 2012

Selamat Hari Raya Aidiladha...

Assalamulaikum dan salam sejahtera....

Sedar atau perbezaan antara hari raya aidlfitri dengan hari raya aidiladha tidak jauh perbezaannya dari segi tempoh masa...tapi alhamdulillah kedua perayaan ini disambut dengan tujuan untuk meraikan sesuatu pengorbanan yang telah dilakukan....


 


Mengulas dengan lebih lanjut lagi mengenai pengorbanan yang sinonim dengan aidiladha ini. Setiap pengorbanan haruslah dihargai dan difikirkan hikmah disebaliknya..mengapa ia patut diraikan...?? Ia bagi menghayati nilai pengorbanan itu sendiri...terkadang jika ia merupakan sesuatu yang baik dan mengandungi seribu keberktan serta kebaikan jika melakukanya ia wajar untuk dilakukan kerana semua itu akan dinilai oleh sang Pencipta iaitu Allah s.w.t...


Oleh itu selamat menyambut hari raya Aidiladha....semoga ikhlas dalam setiap pengorbanan yang dilakukan....

Khusainikusi: Jom pi solat ramai2 esok kat masjid....

Sunday, October 21, 2012

Hanya Kerana Perkataan " GILE"

Assalamualaikum dan salam sejahtera...




buda kecik kena bunuh


Korang baca tak surat khabar kosmo online hari nie citer pasal budak yang gara2 mengejek dua orang lelaki kemboja dengan perkataan " GILE" maka nasib yang diterima budak kecik yang berumur 5 tahun ini mati di tangan mereka...Sungguh tragis....Perkataan yang tidak mampu difahami oleh budak kecik terkadang jangan diambil kira..mungkin mereka sudah terbiasa mendengar dari kawan  yang sebaya dengan mereka ..oleh itu jangan ambil hati...kalau nak tegur boleh TAPI jangan lah dengan PERBUATAN untuk menasihati dan mengajar mereka...Persoalan adakah ini salah kita semua...sesuatu itu tidak akan diungkap jika tiada orang yang memulakannya terlebih dahulu..?? So fikir betul2 ..terkadang kita juga ucapkan juga perkataan giler dengan nada yang kasar bila kita marah dan sedang masa itu anak kita juga mendengarnya....pastu kita boleh cool je sebut perkataan tu...adakah kita juga dikatakan sebagai salah faktor ini terjadi...MUNGKIN...siapa tahu....??


Bertamabah geram lagi apabila sudah di bunuh bedak kecik ni ...siap boleh berpura-pura nak cari budak kecik yang kena bunuh lagi...Ya Allah ...diorang ni manusia ke hantu..? Kalau kita ada adik memang dah terbiasa mendengar adik2 kita cakap mende yang tak baik kat rumah yang mana hasil PERKATAAN tersebut diperolehi dari kawan kat luar sana..TAPI tak lah sampai nak membunuh adik sendiri...sekadar tegur dan beri sedikit ancaman aje lah tapi tak buat betul2...


Ishhh apa lah nak jadi dengan dunia sekarang...membunuh itu dilihat seperti membunuh nyamuk sahaja...dimana nilai belas ehsan sesama manusia...adakah telah dibunuh lama suatu masa dahulu...Oleh itu, kalau budak kecik cakap something yang anoyying kat korang so wat tak tahu aje...ishhh ngan budak kecik pon nak gaduh..wat malu aje....

Khusainikusi: Anggap sahaja budak kecik tue tengah nyanyi kat depan korang.... 


Credit to : Kosmo Online







Jana Pendapatan dengan SAYS.COM

Assalamulaikum dan salam sejahtera


Lega dan rasa nyama aje kepala ni sebab dah nk hampir settle semua kerja masa last sem nie....alhamdulillah...dahku berjaya juga menamatkan pengajian ku ini di bumi KUIS yang sejahtera dan aman ini * kasi angkat lah sangat....Maka proses untuk me" settle"kan kerja final touch sem last ni tersangat lah perit...dan banyak menelan belanja yang banyak...so duit sponsor sudah sikit dikeluarkan.....

So kaedahnyer nak jana balik pendapatan itu, maka Khusainikusi berbesar hati nak mengajar korang semua terutama yang tercari iklan ape yang sesuai ..... So  iklan SAYS.COM  diantara yang boleh menambah balik  nilai duit korang yang semakin susut tue....


Tapi sebelum tu...SAY.COM nie apa fungsi dia yer..?? Nak tahu nie lah fungsi dia :





klik gambar untuk jelas





Tak kisah lah korang discover ker @ Share ker @ Discuss ker..?? apa yang korang buat dalam SAYS.COM nie semuanya akan mendatangkan hasil...dari mula korang share info  yang menarik yang terdapat dalam SAYS.COM   sampai invite orang untuk join SAYS.COM semuanya mendatangkan hasil...Khusainikusi pun dah merasa cashout duit dari SAYS.COM nie....kaedah yang mudah untuk promote iklan yang terdapat dalam SAYS.COM nie mudah aje kat facebook  and twitter atau kat mana2 laman sosial yang lain pon boleh....mudah aje kan..?? So apa tunggu lagi jom lah daftar...


1. Mula klik SINI



macam nie halaman dashboard says.com




Lepas tue klik butang " SIGN UP "





2. Pastu , keluar lah acount macam nie



Isi form nie dan klik button " Create my account"






Mudah je kan ...kalau invite sesape yang join SAYS.COM nie lagi bertambah lah income korang ...tak rugi join...hanya klik dan korang akan menikmati rezeki yang telah tersedia ada nie....


Jom ramai join SAYS.COM 
klik SINI


Khusainikusi: Jangan takut nk join..nie tak tipu~~


Wednesday, October 17, 2012

Sem LAst Ku

Assalamulaikum dan salam sejahtera


Alhamdulillah....lama sudah tidak menjenguk serta mengintai blog yang ditinggalkan sekurun dua nie...disebabkan kekangan waktu menyebabkan blog ini tidak diisi dengan sebarang input kerana sibuk sesangat nak menghabiskan final touch masa sem last nie.....

Maka dengan ini berakhir lah sudah sesi pengajian ku dalam Ijazah Perundangan ..huhuhu...memang agak susah mempelajarinya akan tetapi semuanya Insya-Allah telah berjaya diharungi dengan penuh tabah dan cekal malah telah berada di peringkat terakhir untuk mengapai kejayaan...Insyak-Allah...


Disepanjang pengajian ini pelbagai cabaran telah ku lalui...bermula dari awal pengajian hinggalah keakhir pengajian. Semua yang telah ku lalui ini telah mematangkan aku dalam berhadapan dengan masalah yang mendatang.Terima kasih diucapkan pada sahabat-sahabat yang sudi membantu aku disepanjang pengajianku..tanpa mereka aku tidak keseorangan ...tanpa mereka tidak akan aku menapak lebih lama dalam bidang pengajian ku...tanpa mereka dapat meringan penderitaan dalam menyempurnakan pengajian ku...Oleh itu TERIMA KASIH sahabatku kalian....




Selain daripada itu Terima kasih kepada para pensyarah yang selama memberi keputusan permarkahan  dalam setiap assigment  tak seberapa yang aku buat tue ... hahaha...walaupun ada yang yang sedikit pun sangat lah dahku hargai...trima tidak terhingga diatas tip2 yang berguna dan nasihat yang berguna diberikan kepada dahku...pasti akan dihargai dan diguna pakai suatu masa kelak.....


Kepada mak cik Cleaner yang sudi membersihkan lantai di koridor...Jutaan terima kasih juga diucapkan kepada beliau kerana memberikan suasana yang bersih dan nyaman sepanjang tempoh pengajian ku di bumi KUIS yang bertuah ini....alhamdulillah...tima kasih mak cik~~~


Ucapan terima kasih ini juga di lanjutkan juga kepada sahabat yang pernah berpesatuan dengan dahku sepanjang pengajian ...syukran jazilan* arab sikit...kerana telah mengajar serba sedikit pengurusan sesebuah organisasi apabila kita nk berkerja nanti walaupun ia kecik sekalipun namun dihati dahku ini ia adalah merupakan rahmat bagi seluruh alam...


Last sekali berbilion -bilion terima kasih pada yang terlibat secara lansung @ secara tidak langsung disepanjang pengajian ku ini kalau tersentap,rase cam kene perli ke @ termarah ker...minta maaf berbanyak...tak sengaja....hihihihi...kalau jmpe nk mnta maaf nanti boleh belanja sesepam dua...hahaha

Oleh itu sahabat semua boleh lah kita semua jumpe lagi sem depan...tata


Khusaini Kusi: mood : sedih nk berpisah~~

Tuesday, September 25, 2012

Gelagat Meniru Masa Exam

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Setiap manusia yang mendiami dunia ini pasti akan diuji dalam setiap perjalannya sebagai seorang insan. Begitu juga sebagai seorang student sbb pasti akan diuji iaitu dengan melalui final exam. Khusainikusi juga tidak ketinggalan untuk melalui ujian (final exam ) yang akan dihadapi...tapi sekarang nie persiapan untuk menghadapi final exam pun baru separuh jalan...Aduyai~~nanti tak nak lah jadi macam pic kat bawah nie~~


baik punyer cover


tanye member sebilik


mencuba pelbagai skill terpendam


last sekali stress tak dapat jawab...hahaha




Lebih baik guna idea sendiri walaupun tak dapat jawab dari guna skill meniru macam kat atas nie. Walaupun kat dunia kita lepas tapi kat sana nanti menjawablah korang nak bagi alasan~~~


Khusainikusi: Gunalah cara nie outomatik dapat keluar dewan peperiksaan cepat giler~~hahaha

Sunday, September 23, 2012

Welcome back my IC

Assalamulaikum dan salam sejahtera

Fuh3x~~ kasi tiup sikit pada blog yang dah nak berabut nie...lambat sikit nak post entri sebab sibuk last2 nie ..bese lah dah nak abis semester lah katakan..So sekarang ini sedang buat satu final touch sebelum mengakhiri pengajian di semester yang terakhir nie...huk3 sedih lah plak rasa hati ini....* apa feeling2 nie..hihihi


Kali ini Khusainikusi ingin cerita lah sikit pasal IC atau dikenali didalam bahasa inggerisnya ialah identification card .kalau dalam bahasa melayu ialah kad pengenalan diri~~* uishhh semput...telah rosak dan punah cipnya akibat tangan2 yang ganas ini menyentuh dan menyimpannya selalu~~ kesannya urusan yang berkaitan dengan bank2 macam nak bukak akaun baru ke ape ker semuannya terbantut dan dibiarkan berterusan begitu sahaja tanpa ada sebarang jalan penyelesaian* ayat asaigment sesangat~~hahaha....kalau buat IC kat negeri sendiri yang agak jauh dari Putrajaya ini memang agak lama lah nk siap...Nasib baik belajar kat Bangi jer dekat Jabatan Pendaftaran Putrajaya ..Alhamdulillah semuannya cepat dan mudah je...tak payah nak balik negeri sendiri semata-mata nak ambil IC nie....Mana taknya di Putrajaya tue adalah merupakan tempat utama memperoses kad Pengenalan nie tu lah cepat....


masih lagi sempat bergambar


perasan lah tue..hahaha

ala2 model lah sesangat ...haha


Sekarang nie kalau tiada kad pengenalan memang susah lah nk berurusan dengan pihak bank nie...kalau tak caya cuba rosakkan dan hilangkan IC tue Khusainikusi nak tengok boleh tak urusan tue nak diselesaikan...Boleh tue boleh tapi bertongkat dan berjanggut lah korang nak selesaikan urusan tue..hihihi...


Kalau ada kad pengenalan tue tak kira yang baru ke lama ker simpan lah elok-elok...sebab IC nie memang sensitif sikit benda alahnya* ayat sopan sangat....kalau tak simpan elok2 lagi cepat lah rosaknya seperti cip tak dapat detect, kad pengenalan patah dan berlipat..sebab isi kat dalam purse duit yang tak betul kedudukan...oleh itu sisipkan rapi2 didalm purse duit anda itu sepaya tidak rosak...jangan jadi macam Khusainikusi dah almarhum IC tersebut...ishhh kesian beliau...*hihihihi

Khusainikusi: terbang duit sepuluh ringgit kena bayar buat baru IC nie...aduyai...


Thursday, September 13, 2012

Sedar tue Diri Bertuah

Assalamulaikum dan salam sejahtera....

Burghhhhh~~~Alhamdulillah baru je makan tadi tadi~~balik2 terus menghadap lappyku yang aku sayangi nie...kenapa dan mengapa terus nk update...? Sebab masa ngah duduk2 makan2 disaat nasi yang digaul bersama sayur mayur dan daging2 yang empuk ...datang seorang akak yang  keje sehariannya memang letakkan harga2 dan melayang note putih yang harganya cukup lumayan pada hidangan five class * class lah sangat ...yang kiteorang makan tue...pastu dia duduk lah sekejap menyembang2 ngn kitorang nie....dia cakap beruntung lah korang dapat belajar tinggi di peringkat ijazah...belajarlah elok2 nanti boleh sambung master...kalau kat tempat akak nie kalau orang nak sambung belajar nie susah sangat...terpaksa berkorban lah kalau nak sambunng belajar nie tapi kalau sini (Malaysia ) senang je nk belajar duk ilek aje....

Dari perbualan akak tadi ...terdetik di fikiran beruntungnye aku dapat berada di tahap ini...kalau nak dibandingkan dengan negara lain yang tak mampu nak sambung belajar...kita disini dibantu dengan pelbagai medium yang dirasakan mampu menaja kita untuk sambung belajar.Menurut akak kat kedai makan tue lagi...kalau ibu bapa kat negeri dia tu kalau yang tak mampu nk sara kita belajar...masa depan diorang dari segi taraf pendidikan dihabiskan macam tue je lah...takde sesapa pun yang sudi menaja...


Cara akak tue menyampai cerita menunjukkan bahawa perit kehidupannya itu telah menjentik hati aku untuk turut sama sedar bahawa bertuahnya aku kat Malaysia nie....kalau takde duit masih banyak lagi saluran yang kita pilih untuk menampung pembelajaran kita~~tapi kita masih lagi malas nak belajar* terutamanya aku..hahaha..gurau...



mengada-ngada
sesaje nie mengada-ngada..

Mungkin kita tak berada kat tempat mereka kot ..tue lah kita boleh cakap keadaan kita susah sangat padahal masih ada lagi yang masih lagi dhaif dari kita..syukur... Alhamdulillah dengan apa yang kita nikmati sekarang.Kesan dari peristiwa tadi Khusainikusi menyeru*wah ayat pemimpin sesangat..... agar apa yang kita ada sekarang gunalah sebaik mungkin...lebih baik yang ada disyukuri daripada yang tiada dikeluhi....

Khusainikusi: bersyukur dengan apa yang ada~~

Sunday, September 9, 2012

Meludah ke langit terkena muka sendiri


Assalamulaikum dan salam sejahtera




Nape nak citer pasal meludah nie...? kenapa ke langit? Persoalan ini akan dijawab oleh KhusaininiKusi sebentar sahaja lagi..Entry ini adalah boleh disinonimkan dengan satu peringatan " Jangan mengata seseorang itu dengan perkara yang tak baik,kita pun apa kurangnya" itu yang KhusainiKusi dapat buat contoh sebab teringat pada kata-kata cikgu masa sekolah rendah dulu " Orang yang kita nak kutuk tu macam cermin yang akan pantulkan balik dekat kita seperti contoh kalau kita orang lain tu bodoh kita pun ada juga bodohnya". So jangan sewenang-wenangnya cakap kat orang macam itu. Memang terkadang kita terlepas cakap tanpa kita sedari tapi ingat aplikasi kata2 tersebut ada kesan buruknya. Kalau dah cakap perkara yang tak elok pada diri orang lain, lama2 kita juga yang tak elok perangainya...memantul balik kat kita.


Sebab Khusainikusi cakap camni..sebab ayat cerca sebegini dianggap bese2 sahaja dilafazkan oleh sebahagian tanpa mengira bagaimana perasaan orang yang mendengarnya ...terkadang boleh sentap jugaklah kalau dengar, nak2 kalau hari tue orang yang mendengarnya tu ada banyak masalah...memang best lah nko kene tibai hari tue..tengok dah jadi masalah gaduh2 pulak.

Oleh itu kita digalakkan untuk bercakap elok2 kat orang lain dengan perkataan yang baik walaupun kita tak suka dengan dia, jangan direct sembur jer kerana apa yang kita cakap kat orang lain dengan sesuatu yang baik akan dibalas dengan yang baik kepada kita seperti contoh " engko nie pandai betullah" Insya-allah akan dibalas pandai juga kepada kita.


Jika sedar telah ada melakukan perbuatan tersebut minta maaf ler cepat...kadang kita nie selalu terlupa dengan apa yang kita cakap kalau disertai dengan emosi lagi lagilah lupa yang kita cakap kat orang yang kita termengata tue...oleh itu hati2 lah masa kita bercakap...pedoman ini Khusainikusi akan sama sematkan dalam hati supaya hati2 bila bercakap tue ....mood insaf..Hihihi...

KhusainiKusi: tetiba terfikir pula mende nie...alhamdulillah

Monday, September 3, 2012

Hormon2 Cinta


Assalamualaikum dan salam sejahtera....




Kesan dari seronoknya menaik pasal cinta entri yang lepas tentang Cemburu, Tanda Sayang maka KhusainiKusi meneruskan hasrat untuk menaip lagi entri seterusnya mengenai cinta sebab hati KhusainiKusi sedang berbunga tahi ayam sekarang nie hahaha*gurau je...

Mesti orang lain ingat dalam badan kita aje yang mengeluarkan hormon tapi sebenarnya tidak~~ sebenarnya cinta pun boleh menghasilkan hormon ..percaya tak..?? kalau tak percaya sudah lah..sign out sekarang...hahaha*gurau aje..Sebelum berceloteh pasal hormon2 ini semua jom kita tengok apa yang dimaksudkan cinta pastu baru citer pasal hormon nie.

CINTA bererti satu perasaan yang amat mendalam terhadap seseorang .Cinta juga boleh membuatkan seseorang itu melakukan pelbagai perkara yang diluar jangkaan. Itulah sebabnya lautan api sanggup direnangi walaupun yang hakikatnya yang ada sajer..hahaha.Okeylah seterusnya ini adalah kesan dari reaksi kimia dalam otak kita sebenarnya Bahan kimia yang dilepaskan akan membuatkan kita seperti dilamun cinta* wah ayat ...luntur sangat...nak tahu apa hormon tersebut? hah!! Ini dia :

1. Dopamine

Dimana kita akan berasa sangat terpikat terhadapnya. Kamu akan berada dalam khayalan cinta seperti mandi tak basah dan makan tak kenyang...kalau ada dasyat..kalau takde tengok2 dialah yang terlebih mandi dan makan~~:)

2. Serotonin

Seorang itu akan berasa obsess terhadap si dia, kimia ini akan membuat kamu selalu teringat pada si dia...walaupun dia menyakitkan hati korang*pandai2 tambah~~~

3.Oxytocin

Anda yang bergelar pencinta akan berasa ingin selama-lamanya* patutlah nak duk berkepit jer..hahaha.Pada masa ini kita mungkin berada dalam perhubungan yang yang serius dan tidak boleh tanpanya. So kaedahnya kahwin lah kalau duk berkepit tapi tiada ikatan apa gunanya berdosa lagi lah ada....


Kesimpulan jika anda semua2 nie merasakan kehadiran hormon nie dalam diri2 langkah yang terbaik sediakan rombongan meminang...ahaks...bagi yang masih solo dan merasakan dirinya agak lambat mendapat jodoh kalau dah feeling2 hormon ini ada...segerakanlah...sekarang nie pun dah ramai orangn buat kenduri. Raya dah nak abis,open house dah nak beransur surut ganti pulak kenduri..So kemeriahan itu masih diteruskan dan dirasai...

P/S: Jangan terlebih hormon sudah ~~nanti pening2 lalat plak* taw2 je

Sunday, September 2, 2012

Kebaikan berblogging

Assalamulaikum dan salam sejahtera....

Bila ada ada waktu yang terluang sikit sahaja Khusainikusi akan berusaha dengan sedaya upayanya membuka laptop walaupun ada beberapa minit je lagi kalau ada temu janji mahu kemana-mana mesti agak gatal aje tangan nak buka laptop mahu ditambah apalah yang sesuai untuk ditambah dalam ebtri blog. Kadang-kadang jadi silent reader untuk cari "bekal" untuk diisi didalam blog ini.Terkadang tertanya apalah kebaikan yang kita boleh perolehi dengan berblogging ni.

Walaupun asyik diperli oleh orang selalu melihat kita berblog , Khusainikusi peduli apa.Mereka tidak akan tahu jika mereka melaluinya , betul tak..?? . Dari pandangan yang halus dan penuh suci ini berdasarkan perkara-perkara postif yang dapat dilihat daripada berblog ini menurut kaca mata.kaca mata mata.kaca mata rayban .Khusaikusi dapat keluarkan 5 kebaikan berblog ni.


1.Melatih diri agar berdikari.

Dapat disimpulkan segala susunan dalam blog kita ini, semuanya kita urus sendiri bermula kita daftar , masukkan iklan ,tinggalkan jejak,invite follower dan edit gambar2n bagai. Memang layak dipuji lah perkerjaan blogger ni. Nak harapkan orang lain, agak susah lah sikit. Nanti ada banyak yang tak puas hati dari yang puas hati. Kalau ada masalah kita dulu lah yang dapat kesan dan repair dulu. Pastu nak menceritakan bagaimana berdikarinya seorang blogger ni setiap masa pasti akan memikirkan apa yang terbaik yang nak diisi dalam blog sendiri dengan menggunakan idea yang suci datang dari kepala otak sendiri....huhuhu...Applause :):):)

2. Meningkatkan kemahiran penulisan

Khusainikusi pasti semua orang dah menulis dari kecik lagi masa sekolah rendah sampai lah dah menempuh alam pekerjaan. Mula2 menulis A.B.C sampailah sudah boleh menulis karangan berjela-jela. Cuma kadang daya penarikan didalam sesuatu penulisan sahaja yang agak kelaut...hihihi * macam Khusainikusi..So dari berblogging inilah kita dapat melatih diri agar mengunakkan format2 yang betul semasa menulis blog lama kelamaan. Seperti kata pepatah..manusia tak bermula berjalan dari kecik mestilah bermula dahulu dengan merangkak kan ? * peringatan untuk diri...


3. Meluaskan cara pemikiran.

Ini sepatutnya point yang tersangat penting sekali kenapa sesebuah blog itu dibuat. Ini kerana untuk memberi info yang berguan yang kita boleh guna pakai dalam kehidupan seharian kita. Kenapa kehidupan seharian contoh bila kita da masalah pasal stress contoh just kilik je blog2 yang citer pasal pengurusan stress. Nah bertimbun-timbun penjelasan yang cerita pasal pengurusan stress. Itu baru citer pasal satu perkara, belum citer yang lain2 lagi. terkadang tak payah seacrh pun seseorang tue dah boleh macam2 yang dia tahu...uishhh hebak~~

4. Menambah kenalan.

Setiao orang kita tidak boleh nak aspect yang mereka boleh bersosial secara langsung.Maklumlah ada yang malu2 kucing tapi kat laman sosial dia lah yang no 1. So blog ini merupakan salah satu medium perantaraan walaupun tak berada didepan mata yelah setakat
balas2 komen dan chat kat shoutbox tapi apalah salahnya mengeratkan tali persaudaraan. Makin banyak kita berkenalan makin banyak pengalaman. Manalah tahu orang luar negara yang baca blog kita tu. Boleh belajar speaking2 sikit supaya lidah tu tak lah seberapa kayu sangat ...keras je~~hahaha

5. Menjana Pendapatan.

Maknanya kat sini..walaupun duk berjam-jam kat depan laptop @ komputer tue tak lah search sesuatu yang tak mendatangkan hasil.Sekali klik dapat berapa sen, dua kali klik berapa sen lagi ditambah...kan dah dapat rezeki sikit tu..syukur dari takde...sikit2 lama kelamaan beribu riban..sekarang ni dah banyak dah sumber2 yang boleh mendatang duit seperti Blin.gd,Heartbeat, Churp-Churp dan banyak lagi lah...kalau kita mempergunakannya sebaik mungkin....Alhamdulillah pasti akan berjaya~~


Setakat itu sahaja perkongsian yang dapat dirumuskan. Tetapi disebalik kebaikan pasti tersembunyi keburukan...Pro dan Kontra dalam kita berblogging nie. Insya- Allah, kalau berkesempatan Khusainikusi postkan entri pasal keburukannya pulaknya yer...Wallahua'lam...

P/S: Kalau baik digunakan baiklah jadinyer kalau tak sebaliknya...

Saturday, September 1, 2012

Muntah dah kaya...Blog?

Assalamulaikum dan salam sejahtera...

Aishhhhh..tak boleh nak tido pulak mata ni...tak tahu lah kenapa...?? mungkin excited kot pergi rumah terbuka sempena hari raya ni...tapi khusainikusi masih lagi tak dapat duit raya..huahuahua..dah besar panjang adakah ada lagi yang rabun matanya nak bagi duit raya pada khusainikusi...kalaulah duit raya ada merata -rata tu dah lama dah khusainikusi kutip....hahaha

Kenapa bincang hal nie pulak..?? sebab jeles dengan budak yang boleh jadi jutawan hanya dengan hanya kutip muntah ikan paus jer...?? senang je nak kaya...sekarang nie sesuatu yang pelik2 dijual asalkan mendapat permintaan yang tinggi sudah memadai untuk diri seseorang makan tak habis...betul lah cakap orang rezeki ada kat mana2 jer...rasa bertuah dan berusaha gigih maka pasti akan dapat hasilnya...begitu juga dalam dunia blog ini kalau rajin berusaha untuk update status selepas itu buat iklan bagi menarik minat orang ramai untuk klik iklan kita ...Inya-allah rezeki akan dapat diperolehi....


Khusainikusi pun sekarang ni sedang promote satu mata pencarian rezeki ini kalau lah berusaha dengan gigih pasti akan dapat hasilnya . Nak tahu tak apa dia...Jeng-jeng memperkenalkan blin.gd ...siapa yang daftar untuk perolehi melalui kaedah ini ...mungkin agak lebih kaya budak yang jumpa muntah ikan nie ...*jeles sekali lagi....Apa tunggu lagi caranya sangat mudah klik dah perolehi keuntungannya.


Kesimpulan samada rezeki itu mendatang kepada kita atau sebaliknya berusahalah sebab rezeki itu salah satu rahsia Tuhan yang kita tidak mungkin akan tahu~~~Wa'alam

P/S: huhuhu...tiada idea nak post hari nie...apa yang ada dikongsi bersama~~~

Monday, August 27, 2012

Cemburu, Tanda Sayang ?


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Hari nie entah dari mana dapat seru dengan tetibanya hati ini tergerak nak post pasal jiwang-jiwang sikit. Adakah Khusainikusi dah buang tebiat di bulan syawal ini atau terkena sampuk?.Muahaha..suka hati khusainikusi lah~~hihihi...gurau jer...

Kenapa nak cerita pasal cemburu pulak ni...mesti ada sebab. Yelah~~khusainikusi kan solo lagi dan selalu dikelilingi oleh orang-orang yang jiwa dan raga telah berkongsi dengan orang lain.So masalah2 bercinta mereka2 itu selalunya tempiasnya itu akan terkena sikit lah pada khusainikusi..ye lah mana taknyer bilik badmood jer member sebilik tue adalah masalah lah tu dengan pacarnya itu~~ so kita yang masih available nie duk mendengar je lah keluh kesah mereka2 itu...Tapi takper nanti boleh guna sebagai pedoman kalau dah ada kapel..hahaha*perasan je lebih~~

Sebelum celoteh melalut lagi, jom kite tengok apa yang dimaksudkan dengan cemburu ni...


hebatnya cinta

Cemburu adalah perasaan iri hati terhadap pasangan sekiranya pasangan memberikan perhatian kepada orang lain.Nak mention sikit yer kt sini pasangan ye bukan orang lain yang rapat dengan kita macam kawan baik yang mana masih lagi menjaga batasan syari'e diharap jangan cemburu tak kena tempat.Kalau cemburu yang bentuknya sebegini adalah cemburu yang menunjukkan tanda perhubungan yang tidak sihat. dan menjadi lebih teruk lagi pada masa akan datang.

Info yang menarik lagi adalah cemburu yang melampau adalah bukan berkisarkan cinta adalah merupakan penguasaan ke atas diri pasangannya serta menghalang kebebasan lebih2 lagi pada masa tersebut kita ini masih belum mengikat tali perkahwinan~~ bak kata orang " dah berlaki bini padahal tak kahwin lagi".

Oleh itu rakan2 blogger sekalian~~

Sekiranya cinta itu sejati, perasaan itu akan bertukar kepada kasih sayang yang amat mendalam terhadapnya. Tetapi sekirangya ia mengikut hawa nafsu yang kebinatangan*amboi..hihihi sperti berahi,tariakn fizikal selalunya ia akan berakhir dengan kegagalan perhubungan.~~

Wah ...ayat khusainikusi malam nie .Kembang lobang hidup kojap nie ha...tapi itu hebatnya kuasa cinta. Siapa yang pandai mengawalnya didalam perhubungan, SYABAS khusainikusi ucapkan. Bagi yang tak mampu.setiap orang penerimaannya adalah berlainan tapi takper kita pandang dari sudut yang berlainan pula.

P/S: cinta tue buta tapi jangan buta kerana cinta~~

Wednesday, August 22, 2012

tip pulang ke bandar selepas Hari Raya

Assalamulaikum dan selamat sejahtera

Huh~~puas sudah kita menyambut hari raya selepas sebulan berpuasa menahan lapar dan dahaga...setelah menjelang hari raya lapar dan dahaga itu akhirnya setelah membedal kuih muih yang tersedia...hahaha.

Sedar atau tidak sudah 4 syawal sudah kita meraikan hari yang penuh dengan kebahagiaan nie ini~~~Khusainikusi pun nak mintak maaf kalau ada tersilap kata, merepek tak tentu pasal, tersingung perasaan ...dari hujung kaki sampai ke atas kepala lah khusainikusi mintak maaf yek...

Kalau ingat entry yang sebelum raya khusainikusi ada postkan mengenai tip2 sebelum nak pulang ke kampung. Kali nie nak bagi lah sikit tip nak pulang semula ke bandar @ ke tempat masing2 lah...dah lama2 duk kat kampung kena lah pulang juga kan...entah macam mana lah keadaan rumah kita yang ditinggalkan entah elok entah idok yek* nape teman cakap perak pulok nie...hahaha


Ini ada lah diantara tip2nya:


1. Rancang perjalanan anda
Kenal pasti laluan yang akan diambil oleh anda supaya tidak teragak-agak.Supaya nanti tidaklah tersesat. Balik kampung jalan lain pulang ke bandar lain..kan misteri namanya tue..hihihi.yang paling penting kenal pasti tempat rehat supaya dapat melepas lelah supaya segar kembali.

2.Dapatkan rehat yang mencukupi
Elakkan memandu di tengah malam atau awal pagi kerana waktu itulah tubuh amat memerlukan rehat yang secukupnya.Rehat lah secukupnya selepas itu teruskalnlah perjalanan.Satu lagi kalau lepas kerja atau selepas makan yang mengeyangkan rehatlah dulu bagi cool down perut dan badan anda terlebih dahulu.

3.Elakkan minum dan makan ubat yang beri kesan mengantuk
Kalau rasa tak sihat seeloknya rehat lah dulu jangan terlalu memaksa tubuh badan anda untuk menerukan perjalanan dan juga suka marah2,frust dan sebagai minum minuman yang memabukkan bukanlah pilihan yang baik ketika anda ingin meneruskan perjalanan ..ingat tue...

4.Periksa kenderaan sebelum memulakan perjalanan
Ini adalah merupakan langkah terakhir dan yang paling penting sekali periksa bahagian enjin seperti minyak pelincir, bateri, tali kipas dan air radiator.Sistem pencahayaan,tayar cukup angin ke tak dan ada tayar ganti ke tak dan last sekali periksa sistem brek okey ke tak.


khusainikusi
ingat tue..:)



Segala tip yang dinyatakan diatas adalah merupakan satu pencegahan dan persediaan awal sebab pepatah orang dulu pernah menyatakan " Malang itu tidak berbau". Akhir kalam semoga tip yang tak seberapa ini dapat di kongsi bersama.o0o0o0opss nanti dulu belum terlambat khusainikusi ingin mengucapkan selamat hari raya maaf zahir dan batin serta heppy sokmo:)

P/S: berhati-hati dijalan raya

Thursday, August 16, 2012

Tip tinggalkan rumah sebelum raya

Assalamulaikum dan salam sejahtera...


Tinggal beberapa hari je lagi sebelum umat islam diseluruh dunia termasuklah Malaysia akan menamatkan kejayaan berpuasa di bulan Ramadan dengan menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Dalam menantikan kedatangan Hari Raya Aidil Fitri yang bakal menjelma tidak lama lagi,

Dalam keghairahan orang ramai untuk pulang ke kampung, beberapa tindakan atau langkah pencegahan haruslah diambil untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.Cegah dahulu sebelum terlewat....kalau dah terkena nak minta tolong kat orang pun rasanya dah tak sempat. Kali ni khusainikusi nak kongsi panduan / tips sebelum pulang berhari raya di kampung halaman masing-masing sempena Hari Raya Aidil Fitri.

1.Maklumkan kepada jiran/polis
Pastikan sebelum korang nak balik kampung tu berpesan-pesanlah dekat jiran untuk tengok-tengokkan rumah kita. Kalau jiran pun pakat-pakat balik kampung jugak, bolehlah maklumkan dekat balai polis yang berhampiran berapa hari korang takda dekat rumah. Ini lah pentingnya berjiran dan menghargai abang-abang polis bila kita dalam kesusahan.

2.Pastikan semua pintu dan tingkap dikunci
Sebelum korang berangkat untuk pulang, sila pastikan sekali lagi bahawa semua pintu dan tingkap telah dikunci terlebih dahulu sebelum meninggalkan rumah. Pastikan korang menggunakan kunci yang baik dan tidak uzur yang dah lama tue boleh digantikan dengan yang baru. Cara ini merupakan langkah yang terpenting sekali dan berkesan untuk mengelakkan rumah dipecah masuk.

3.Serahkan kunci pendua kepada orang yang kita percaya
Perkara yang selalu dipandang remeh oleh kebanyakan orang adalah dengan meletakkan kunci di bawah alas kaki ataupun di dalam pasu bunga. Sebenarnya cara sebegini memudahkan lagi tugas pencuri untuk masuk ke rumah korang.Sebab kebanyakan pencuri sudah mengetahui taktik sebegini Jadi, jangan sesekali berbuat sedemikian.

4.Matikan semua suis dan gas
Bagi menjaga keselamatan harta benda korang, silahlah periksa peralatan dekat rumah tu bagi mengelakkan berlakunya kebakaran. Kepala gas tu boleh la ditanggalkan supaya tidak berlaku sebarang kebocoran pada gas tersebut.

5.Elakkan memasang lampu luar
Sebelum keluar rumah, elakkan daripada memasang lampu luar. Ini kerana lampu luar yang menyala di siang hari menandakan penghuni tiada di rumah.

6.Berdoa untuk kesejahteraan bersama
Sebagai umat islam wajiblah kita berdoa kepada-Nya supaya mudah dipermudahkan segala urusan kita. Jadi, sebelum keluar rumah tu, berdoalah untuk memperoleh keberkatan.


P/S: Semoga dipermudahkan olehnya...hati-hati nak balik kampung tue...