Sunday, December 2, 2012

Sesedap mulut

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Persoalan? kenapa nak bincang pasal ini...adakah khusainikusi bengang dengan seseorang...yup memang kebengangan dan kekesalan  ini disalurkan kepada bentuk penulisan....kesal dengan  sifat manusia yang suka memandang rendah dan remeh akan keupayaan orang lain hnya dengan pandangan mata kasar sahaja...begitu mudah kan...??? tersangat lah salah pandangan tersebut....walaupun seseorang itu kurang bercakap dan kelihatan biasa-biasa sahaja pada pandangan mata TETAPI kita sebenarnya tak tahu bagaimana dengan tahap IQ dan pendidikannya...entah2 kita cakap dia bodoh lebih pandai dari yang kita sangkakan ...dah tak pasal2 dapat dosa kering free aje....

Kita tidak boleh menghukum orang hanya dengan melihat dia dari sudut luaran sahaja...dan melabelkan sesuatu itu dengan sifat yang tidak sewajarnya seperti contoh " alah dia tue masa dalam kelas nampak senyap je...nampak sangat tak pandaiyer tue" . Aha~~ ini adalah tanggapan yang sangat meleset. Ini kerana kepandaian dan kebijaksanaan itu bukanlah untuk ditunjukkan kepada orang ramai ...mungkin ada sebilangan orang kebijaksanaan itu nampak tetapi kena ingat ada juga kebijaksanaan seseorang itu tidak ditunjukkan...Apabila status kebijaksanaan itu tidak ditunjuk adakah perlu kita menilai bahawanya "mereka-mereka" itu kurang pandai???

sumbangan ikhlas Tan Seri google


sumbangan ikhlas Tan Seri google


Kalau mereka dengar apa penilaian kita terhadap mereka apa yang mereka rasa..?? Mungkin dari sudut negatifnya mereka mungkin akan marah dan tidak melampau untuk dikatakan mereka akan menaruh dendam terhadap kita...Aha~~ sapa tahu perasaan tak puas hati didalam hati tidak tertulis di dahi...tiada sapa yang tahu...betul tak...?? Tapi dari sudut positif dan penuh dengan sangka baik ini Khusainikusi rasa tidak kot..sebab mereka-mereka ini yang pandai ini tidak akan bertindak sedemikian sebab mereka pandai berfikir mana yang baiknya seseuatu keputusan....

Cuma orang yang mengelarkan mereka dari sudut luaran sahaja yang berfikiran itulah yang tak berapa nak pandai...tak fikir dulu sebelum mengelarkan mereka sedemikian...Oleh itu langkah untuk mengatasi perbuatan ini adalah bersangka baik dan buang dari diri sikap suka memandang rendah akan orang lain, walaupun kita ini pandai orangnya ada orang lebih pandai dari kita ....kalau mereka juga mengelarkan kita juga tak berapa nak pandai camne..?? Dalam hati pasti akan terasa juga kan...??

Akhir sekali jalanilah kehidupan dengan hati penuh dengan kegembiraan dan berbaiklah diantara satu sama lain....sebab bumi ini telah diciptakan oleh tuhan untuk bersatu diatara satu sama lain sesama manusia..disebalik penciptaan ada rahsia disebaliknya.

Khusainikusi: Diam2 ubi berisi...:) 
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Menang hadiah dengan KLIK MELANCONG dan  SENYUMAN DARLIE ...Hadiah menarik menanti anda...rugi tak join...:):)

7 ulasan:

faie mohamad said...

susah nk hentikan mulut org daripada mengumpat diri kita. jalan terbaik, just diam je. kalu kite melawan lagi diaorg seronok. hanya Allah Maha Mengetahui :)

khusainikusi said...

yup ...betul tu...latih diri untk bersabar....:)

CSI said...

sometimes, diam itu lebih baik...=)

sha my heart said...

ui, panjangnya. Tapi baca habis jugak.
Tak baik menilai seseorang tanpa kenal dahulu. Dont judge a book by its cover

khusainikusi said...

realitinya tidak seperti yang diinginkan ...:):)

syuk shusuke said...

folo sini bro ..

Hafeesz Amran said...

indeed kuci :)