Wednesday, May 4, 2011

Fitnah


Salam kepada pembaca blos sekalian...walaupun kali tajuk yang ingin dibincangkan agak berjanggah dengan apa yang ingin dikatakan akan tetapi jika dilihat dengan mata kasar ia juga merupakan satu penyakit jika tidak ada satu penawar bagi merawat penyakit ini...
Seperti mana yang sedia maklum bahawasanya berita saman menyaman,bunuh membunuh,jenayah dan sebagainya semakin menjadi jadi ...selain itu isu yang sering kali menhiasi dada akhbar sejak akhir2 ini ialah fitnah yang semakin menjadi jadi...Persoalannya disini adakah mereka tidak takut akan kesan daripada 'Budaya ini..???
Bukankah ada hadis hadis yang menyatakan bahawa kita ini merupakan umat Nabi Muhamad yang terakhir ...yang mana zaman yang terkhir ini berlakunya budaya fitnah memfitnah yang dasyat yang mana kita akan hadapinya ...Nampaknya apa yang diceritakan ini dilihat mungkin sudah terjadi....Tak takutkah kita ..???
Penulis berasa kesal kerana "budaya" kebanyakannya dilakukan oleh gologan yang boleh dianggap lebih tua serta mempunyai asam garam yang lama dalam menjalani kehidupan sebagai seorang Insan dalam dunia ini. Apakah kesan tidak akan merebak kepada golongan muda nnti ...Seperti kebiasaanya kata orang dulu2...biasa yang muda akan mengikut golongan yang muda ...kalu orang tua elok perangainya maka anak2 berkemungkinan akan elok jugalah perangainnyer kalau tidak sebaliknya .
Oleh itu rawat2 lah hati ...kalu nak menuduh seseorang itu bersalah bukannya x boleh tapi selidik lah dulu dengan teliti....kalu betul serta tepat maklumatnya ...baru lah menghukum dengan bijaksana supaya tidak teraniaya....
Sepeti mana dalam Firman Allah ini telah menyatakan bahawa:

"Hai orang-orang yang beriman! kalau datang kepada kamu orang fasik membawa berita, periksalah dengan saksama supaya kamu tidak mencelakakan suatu kaum dengan tidak diketahui, kemudian kamu menyesal atas perbuatan itu" (Ayat 6 : Surah Al-Hujurat) serta didalam hadis ada menyatakan bahawa : "Tidak akan masuk syurga pembawa fitnah" (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim) ...oleh itu renungkanlah dan selamat beramal semoga ia menjadi penawar kepada penyakit ini ( Fitnah)

0 ulasan: