Sunday, July 1, 2012

Tip perkahwinan dari Ustaz Azhar Idrus

Assalamulaikum dan salam sejahtera...



Post kali ini ialah mengenai sesiapa yang ingin mengecapi nikmat bahagia dalam perkahwinan. Bagi yang belum kahwin tu boleh lah ambil tip ini untuk mencipta suasana bahagia itu dan juga bagi yang dah kahwin tue gunakanlah ia bagi memantapkan lagi hubungan dalam membina keluarga ni....

Antaranya ialah :-

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita...

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.

4.KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.

5.KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6.SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

8.KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya semakin erat berpegang tangan.

9. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%

10. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

11KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

12.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

13.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda

14.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan


Semoga dengan perkongsian yang kecil ini dapat membantu kita insin yang yang tak seberapa nak siap n kurang nie....

p/S : siapa kita adalah melihat kepada orang yang berada disekeliling kita....

4 ulasan:

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

hana suka la;) boleh tak hana nak share kt blog hana? nnti hana ltk credit :)

khusainikusi said...

hana suka ....amek lah...tq...:)

вʋввℓɛ ρσρƨ said...

hehe ;) thanks khusainikusi:) nnti krdt kt blog awk ;)

Liyana said...

rase gedik2 pulak ni ... :p