Monday, July 16, 2012

Punca mata cepat letih~~

Assalamulaikum dan selamat sejahtera...



Tonyoh Sini DuluMySpace


Perkara ini mengkin merupakan perkara yang boleh dianggap biase2 saje bagi sesetengah orang tapi jika ia dipandang remeh ia juga boleh mendatang kesan sampingan yang buruk jika dibiarkan berlarutan...

Terkadang KK juga pernah mengalami mata yang sebegini..rasa cam pedih sangat.~~~tapi buat ignore jer....bahaya woo0o0 silap2 hilang terus salah satu kurniaan Ilahi nie...nak dapat senang nak jaga susah....~~


rembat google


Ape punca jadi macam nie yer...~~ kalau dah tahu punca senang lah sikit kita nak elakkannya kan...?? ke nak bagi buta terus biji mata tue...kalau nak biarkan jelah...hahahaha...guraw jew.~~~

rembat google gak


Nak tahu tak puncanya nie...angkat tangan~~ok diantaranya ialah :


1. Terlalu fokus

Apabila kita mengerahkan segala tenaga kita pada sesuatu perkara tue...sebenarnya otot mata kita akan berkerja dengan lebih keras.Tue lah sebabnya mata kita rasa cepat mengantuk....so penyelesaian ...pandang lah seketika ke tingkap yang mana kat luar rumah tersebut ada tumbuh-tumbuhan hijau....kalau yang takde tue pandanglah gambar pokok ker ape janji hijau...hahaha

2.Masalah Mata

Mata kita yang cepat letih ini mungkin disebabkan oleh mata anda sendiri yang mempunyai masalah. Dah taw ada masalah mata ...mati2 tak nak mengaku ada masalah mata...cover lah tue...nanti2 tak pasal2 ada orang mengata "eh muda2 dah ada masalah mata" ...pedulikan semua tue...mata kita bukan mata diorang...

3. Sistem pencahayaan yang tidak baik

Pencahayaan yang tidak selaras diterima oleh mata....nie biasanya berlaku kat banyak student...kalau duk dalam bilik...habis semua langsir nak tutup rapat...x kasi change cahaya masuk....walaupun hakikatnya dah siang hari ...rasa cm malam jer~~~aiyooo

4.Bekerja lebih masa

Ramai orang fikir cara nak rehatkan mata dengan cara menonton tv,melayari internet, godek2 sikit apa yang ada dalam HP korang...dan macam2 lagi lah...sebenarnyer cara tue wrong sangat ....bukan makin elok makin teruk adalah..so penjam je mata tue elok2~~hihihi

5.Kurang berkelip

Ini yang paling sekali sebab ape mata jadi letih..sebab mata kita kurang berkelip...terbuka jer 24 jam...*melampau betol lah pulak misalan KK ni...kalau terlebih berkelip dapat status giler lah pulak korang~~so seadanye lah ...jangan terlalu fokus sangat.. rehatlan sikit mata tue...sejam pon jadi lah kan...

P/S : Jaga mata dari tengok mende2 yang elok~~ tu yang penting~~

2 ulasan:

mizz RFL said...

sy suka duduk dpn lappy berjam-jam.. tp kalau kecerahan lappy dgn phone paling suka pakai yg malap-malap.. ngeee~

khusainikusi said...

@mizz RFL

hihihihi...same lah...