Thursday, July 14, 2011

Manisnyer Sabar itu….

Salam sejahtera diucapkan kepada muslimin dan muslimat yang mendiami bumi tuhan yang diciptakan indah bagi sekalian alam…Hari ni entry kali akan mengakar kita suami mengenai apa yang dimaksudkan dengan erti kesabaran itu…sering kali apabila manusia menghadapi musibah ungkapan ini selalu diucapkan “ Sabar lah …semua ini ketentuan Allah “ ….ayat macam dalam filem2 gitu…

Akan tetapi tetapi ia bukanlah mnjurus kepada keadaan itu sahaja tetapi merangkumi segala aspek . Oleh dapat dikelaskan disini sabar tue ada banyak jenis ….

Yang Pertama
Kesabaran hamba dalam menghadapi perintah yang diperintahkan olehNya maksudnya disini manusia itu hendaklah sentiasa istiqamah dari sudut jiwa dan raga ketika menjalani perintahNya itu…..Ini kerana kita sering sering mendengar ucapan ini yang bahawasanya manusia akan sentiasa diuji…oleh buat apa kita selalu hendak berlindung kelak akan juga diuji…hadapilah ia dengan redha….x gitu semua….??? :)…

Yang kedua pula
Sabar dalam meninggalkan larangan Allah; manusia akan sentiasa akan didampingi oleh hawa nafsu….pernah x kita selalu tidak bernafsu seperti contoh nafsu nak makan, nak mandi..pernah kan??? Kalau xde nafsu bukanlah manusia lah…Alien lah tue….hihihihi…oleh itu sabar dalam kategori ini seseorng itu akan berjihad melawan hawa nafsu yang yidak disukai oleh Allah. Sape yang mencuba melawan hawa nafsu yang tidak disukai oleh Allah maka salah satu nikmatnya dijanjikan syurga kepadanya…nah tengoklah baru je sabar dh dapat ganjaran macam nie…nie belum lagi wat amalan baik yang lain lagi….

Yang Ketiga
Sabar dalam menghadapi musibah. Sabar dalam kategori ini akan dapat dikecapi apabila seseorang itu mengerti yang sebenarnya dunia ini ialah suatu tempat untuk seseorang itu menerima ujian dan cubaan dari Allah….Dunia nie bukan untuk enjoy jer…oleh itu waspada lah…supaya mengerti konsep kehambaan dan betapa lemahnya manusia tertakluk kepada kudrat yang dianugerahkann kepada manusia ini..
Oleh itu bersabar lah kalau boleh bersabar…….






P/S: Indahnyer sabar …..sabor ajelah…..

0 ulasan: