Tuesday, June 26, 2012

Cakapnya Tak Serupa Bikinnya

Assalamualaikum....

Oiitttt....sihat ker.....?? kalau tak sihat jangan duk saja berehat lah...tpi sebelum rehat baca dulu blog nie taw...hahaha....Ape pulak si KK nak cerita kali nie nie yer....??

Ermmmm.....Pernah dengar tak orang selalu orang " Cakap Tak Serupa Bikin " atau dalam percakapan biasa macam nie " Alah pandai cakap jer dia tue buatnyer tak pandai pon" pernah korang dengar....kalau tak pernah dengar baguslah memang korang nie budak2 yang baik lah yer ...tak layan kata2 yang macam nie....bagus!!! dengar perkara yang baik jer yer......

Terus kepada yang kita nak cakap hari ini ialah...ada sesetengah orang memang pandai cakap jer ditambah pulak suka pulak mengarah orang....Peghhhhh....memang panas je dengar.....Ada juga kejadianya yang dia takut atau lebih jelas lagi tak berani lah tue nak buat ....Selain daripada dah lah tak tahu nak buat....pastu bila orang dah buat banyak pulak komennyer....sendiri buat lah ......


 gambar menyampah tapi comel


Mungkin bagi orang melakukan ini merupakan sesuatu yang biasa tapi cuba alaminya macam mana korang akan rasa...??? Menyampah bukan.....dalam dunia ini kita sebagai manusia haruslah berani untuk mencuba untuk sesuatu yang baru dan baik serta memberi kebaikan kepada kita sendiri.....seperti contoh bila kita disuruh menyampaikan suatu presentation untuk sesuatu assigment ...dan dikhendaki dalam kumpulan tersebut untuk hantar wakil sorang....tue pun dah kena paksa dah tue...so korang pon mengalah ...dah bentang2 tue kena komen skit2...pastu korang balik kat tempat duduk korang balik semula...ahli kumpulan korang pulak cakap macam nie " Engko silap sikit je kat bahagian ini, bahagian itu dan bahagian nie " korang dah lah kena tolak pegi baut keje nie *macam paksa lah.... pastu siap kena komen lagi dengan ahli kumpulan korang...Apa yang korang rasa??? ...kalau KK dah lepas dah mulut nie " Engko cuba lah buat kalau reti" .....TAPI dalam hati je lah....hahahahaha...Bukan ape tak baik nanti putus pulak tali persahabatan.....lagi berdosanya....sebab kita hidup adalah untuk bersaudara antara satu sama lain....

Kaedahnya apabila menghadapi keadaan sebegini bagi " Orang yang cakap tak serupa bikin nie"...kena turut berkongsi sama ...kalau sama2 salah.....xper....kalau fikir betul dah macam orang zalim dah kita kalau buat macam tue....pastu selagi mana kita mengelak dari sesuatu ia akan lebih menghampiri kita ....So jangan takut....belajar dari kesilapan n belajar dari sekarang....* dah macam orang yang tak puas hati dah nie...nie sebenarnya takde kaitan dengan sesiapa pon ......sesajer je tulis .....:=)

P/S: baik kita amek yang tak baik jagan buat dah....ok peace ....

2 ulasan:

Liyana said...

waduhhh...buat qawaid kat sini eh? hehehe

KUSAI said...

ilmu yang ada...diaplikasikan ....x gitu liyana....