Tuesday, August 24, 2010

Batuk oh batuk

Hari ini aku didatangi oleh kawanku yang mana ia mengdau sakit tekak yang mana terdapat cacair kahak di tekaknya...Al-maklumlah aku bukanlah orang yang pandai sangat dalam ilmu perubatan nie...sebab takde orang yang aku rujuk ...so aku pon rujuk lah suatu laman web..best gak baca tip2 n info2 menarik kat dalam laman web nie( yang berkaitan dengan cmne nk rawat sakit tekak lah)...

Sebelum itu,kita tengok dulu apa yang dimaksudkan oleh batuk????
Batuk batuk merupakan tindakan refleks/protective reflex utk apabila saluran penafasan kita tersekat or terganggu. Tujuan utk membersihkan saluran supaya bernafas dgn lebih selesa. Kahak merupakan lendir pekat yg terdpt di tekak apabila keluar dr hidung lendir ini disebut hingus.Hah...camtu lah definisi batuk yang mana kita nie selalu jer batuk tpi tak tahu apalah batuk tu.....hehehehe


Kalau sesorang yang batuk 2..lambat lagi ke nak pegi klinik ke...hospital ke..bolehlah ambil kaedah pencengahan awal mane lah tau dapat kurang sikit sakit tekak 2...salah satunya ialah:-

1)minum banyak air
Tip ini selalu ditekankan oleh sape2 je yang bagi nasihat untuk elak sakit tekan.Maknenya kat sini mesti kaedah yang paling berkesan so..kita gune jelah cara nie kan senang ,jimat pon boleh..hehehe...



2)kurangkan makanan yg menyebabkan byk lendir spt
-bahan tenusu
-makanan yg diproses byk kali(seperti minyak yg lama digunakan)
-daging
-makanan remeh
-gula pasir
-buah2 manis
-makanan dr tepung seperti roti putih
uittt..banyak nyer lah tak boleh makan ...tpi itulah salah satu cara nak kurang sakit tekak...ini menurut satu artikel yang aku baca ...sama ada korang nak prcaya atau tak ...kita hanya bertawakal jer...huhuhuhu

3)dilarang merokok...
Ini jelas xleh buat masa sakit tekak..tapi aku tgok sakit tekak ke x ke...rokok msti ad kat hujung jari...kalau nak cepat baik ,eloklah jauhkan rokok 2...makin teruk adalah....

0k lah sampai kat sini ajalah yang aku dapat 'korek' dalam artikel nie....tapi kalu nak tahu lbih lanjut cari lah laman web nie... http://sheisagirl.wordpress.com...dan macam2 lagi lah serta akhir kalam daripada aku selamat beramal....

0 ulasan: