Thursday, March 24, 2011

Duhai Hujan

Sejak akhir2 nie ... Malaysia sering kali dilanda hujan lebat yg berpanjagan ..takut gak kalau2 banjir kan semua perkara jadi trbantut.Selaian daripada itu juga dlm keadaan ini juga penyakit yang tidak diingini juga boleh juga berlaku kalu kita x ambil langkah berjaga2.

Oleh saye dengan ini trpanggil untuk memberitahu kepada tuan2 dan puan apa langkah yg perlu diambil mase musiam hujan ini ...( Chewah macam pensyarah plak aku yek).

Ok inilah langkah2nyer sila ikut kalu nk hidup ngan lebih sihat ...hehehehe...

1. Memastikan bekalan air minuman dan makanan adalah bersih dan tidak tercemar.

2. Menjaga kebersihan persekitaran dan tidak membuang sampah merata-rata.

3. Memastikan pengudaraan yang mencukupi bila menggunakan ‘generator’ atau peralatan yang menggunakan kuasa minyak seperti pam air bagi mengalirkan air banjir. Gas ekzos dari peralatan tersebut mengandungi karbon monoksida yang boleh menyebabkan sakit teruk dan kematian.

4. Mendapatkan rawatan jika mengalami tanda-tanda radang perut dan usus (gastroenteritis) seperti demam panas, sakit perut, cirit-birit, dan muntah.

5. Mengurangkan tempat-tempat pembiakan nyamuk seperti air yang bertakung di dalam pasu dan longkang;


Hah!!! tulah langkahnyer. Kita semua dah taw dari kecik lagi perkara nie ...tpi nk ulangkan n igatkan bayak kali jer....kan bagus...Manusia kan selalu lpe kan??? Oleh itu wajar lah kita sesama insan mengingati satu sama lain ....ahaks ..That all 4 today ...nnti kita sahre lagi yer ...Tata....

0 ulasan: